.         Azi, 17 ianuarie 2025:  Viena, 2005.  Melomanii si-au pierdut rabdarea. Asteapta " La Traviata" si cauta bilete. Nici vorba! S-au epuizat demult! Unul, din ei oferea un sejur de 3 saptamani in Caraibe, categoria lux. Vrea doar un bilet! Ce au ei, melomanii acestia si n-am eu, care inchid cu naduf radioul sau tv-ul daca dau de opera!  Ei bine, raspund intr-o emisiune programata astazi la Radio Domeldo, ora  14 și 20, dar și mâine de la ora 10. (radiodomeldo.ro). Se numeste "Incursiuni de meloman pentru cei care Nu iubesc opera". Cine o va asculta, "se va imbolnavi" daca, de azi inainte, nu asculta opera! Distribuiți. Mulțumiri de la Sergiu Alex. 
 

Rigoletto, miercuri seara la Opera Română din Cluj!

Cristian Ivaneș

Opera Națională Română Cluj, miercuri, 12 februarie 2020, ora 18:30

RIGOLETTO, de Giuseppe Verdi

Dirijor: David Crescenzi
Regia artistică și Scenografia: Emil Strugaru (invitat)
Concepția costumelor pentru personajele Rigoletto și Ducele de Mantua: Anca Pintilie
Coregrafia: Adrian Mureșan


Ducele de Mantua: Ovidiu Purcel (invitat)
Rigoletto: Florin Estefan
Gilda: Diana Alexe (invitată)
Maddalena: Iulia Merca (debut)
Sparafucile: Simonfi Sandor
Contele de Monterone: Corneliu Huțanu
Giovanna: Liliana Neciu
Marullo, cavaler: Bogdan Nistor
Mateo Borsa, un curtean: Florin Pop
Contele de Ceprano: Sebastian Balaj
Contesa de Ceprano: Oana Trîmbițaș
Ușierul: Várga János
Pajul: Oana Trîmbițaș

Orchestra și Corul de bărbați ale Operei Naționale Române din Cluj-Napoca

Dirijor cor: Corneliu Felecan
Preluare coregrafie: Marius Toda
Regie scenă culise: Cristina Albu


 

Rigoletto a fost, încă de la premiera sold-out de Teatro La Fenice din Venezia, un super-hit. Succesul a fost fenomenal, iar aria Ducelui de Mantova, La donna è mobile, a început să fie fredonată pre străzi deja de a doua zi. Verdi şi-a dat seama de timpuriu că respectiva melodie avea să fie un şlagăr şi a făcut-o cunoscută distribuţiei doar cu foarte puţină vreme înainte de premiera din 11 martie 1851, interzicând tuturor colaboratorilor să o fluiere sau chiar şi să se gândească la ea (toţi căzând de acord că maestrul exagerează) în afara teatrului.

Şi poate că a exagerat puţin şi în seara premierei. Deşi era deja un bariton consacrat, primul Rigoletto, Felice Varesi, a făcut un atac de panică chiar înaintea intrării în scenă, crezând că nu va putea cânta cu perna mare, imitând o cocoaşă uriaşă, pe care o avea la spate, sub haină. Verdi a observat blocarea lui Varesi şi l-a împins cu putere în scenă, baritonul făcându-şi intrarea împidicându-se, mai-mai să cadă. Publicul însă s-a amuzat copios, fiind convins, ca de câte alte dăţi, că aşa trebuia să fie.

În noiembrie 2017, Opera Naţională Română din Cluj a prezentat un Rigoletto montat de maestrul Emil Strugaru, pus în scenă de multe ori, şi m-am dus ca la un spectacol bun, dar obişnuit. Ei bine, nu a fost obişnuit! Baritonul Florin Estefan, directorul Operei, şi-a făcut atunci debutul în rolul bufonului Rigoletto. Estefan a făcut un rol extraordinar, de o maturitate interpretativă remarcabilă, având o parteneră pe măsură, o Gilda suavă şi convingătoare, interpetată de Diana Ţugui, probabil soprana momentului în România. Ducele de Mantova, personificat onest de Florin Guzgă, a “venit” de la Iaşi.

Din nucleul dur al cast-ului de atunci a rămas Florin Estefan, un Rigoletto într-adevăr uluitor. Rămâne de văzut ce roluri vor face invitații de miercuri, Ducele de Mantua (Ovidiu Purcel) și Gilda (Diana Alexe).

Foto/video (noiembrie 2017): Radio Domeldo – ascultă cu inima

 


Programul Operei Naţionale Române Cluj pe luna februarie 2020 poate fi consultat aici: http://operacluj.ro/calendar

Cristian Ivaneş

 

Share

Comentarii

comentarii



Acest website conține cookie-uri. Utilizând acest site, vă dați acordul pentru folosirea cookie-urilor. mai mult

Ce înseamnă cookie?

Închide