„Blade Runner: Original Motion Picture Soundtrack” este coloana sonoră a filmului științifico-fantastic al lui Ridley Scott din 1982, Blade Runner. A fost apreciată ca o lucrare influentă în istoria muzicii electronice și una dintre cele mai bune lucrări ale lui Vangelis. A fost nominalizat în 1983 la BAFTA și Globul de Aur pentru cea mai bună muzică originală. Partitura evocă futurismul sumbru al filmului cu un sunet emoționant bazat pe un sintetizator si pe partituri de jazz ale filmului noir clasic, precum și pe texturi orientale și elemente neo-clasice.
Lansarea oficială a coloanei sonore a fost amânată cu peste un deceniu. Prima lansare din 1994 a omis o mare parte din partitura filmului și a inclus compoziții nefolosite în film. O ediție aniversară a 25-a lansată în 2007 a inclus mai multe materiale nelansate și un disc cu muzică nouă inspirată de film. Diverse înregistrări neoficiale care conțin versiuni mai cuprinzătoare ale partiturii, precum și o calitate superioară a sunetului față de lansarea originală din 1994, au circulat pe scară largă.
O interpretare orchestrală a coloanei sonore a fost lansată în 1982 de New American Orchestra, dar a fost renegată atât de Vangelis, cât și de regizorul Scott.
Vangelis a înregistrat, mixat și a produs aceasta coloanal sonora în spațiul său de înregistrări din Londra, Nemo Studios, în 1982. A compus in mod spontan, vizionand casete video cu scene din film în studio și apoi improvizând piese în sincronizare cu imaginile de pe ecran. Pe album putem asculta vocea lui Demis Roussos precum si pe saxofonistul Dick Morrissey. A fost folosită și piesa „Memories of Green” de pe albumul lui Vangelis din 1980 See You Later.
Cel mai des folosit sintetizator a fost Yamaha CS-80, care poate fi auzit proeminent în scenele de deschidere.Vangelis a folosit, de asemenea, o varietate de instrumente tradiționale, inclusiv gamelan, glockenspiel, gong, timpani și tubular bells.
Patru dintre piese (“Main Titles”, “Blush Response”, “Wait For Me”, “Tears in Rain”) prezintă mostre de dialog din film. Piesele 1 până la 4 sunt amestecate împreună ca o piesă intreaga. Piesele de la 5 la 7 au pauza între ele, iar piesele finale, de la 8 la 12, sunt amestecate într-o altă piesă fără intrerupere.
Emisiunea, realizată de Cristian Ivaneș, se redifuzează sâmbăta și duminica la prânz.
Mihai Gîrbă