e
PIANOFORTE, cu Cristian Ivaneș, emisiunea ta de muzică clasică, în fiecare miercuri de la ora 20, online la Radio Domeldo Live!
Modest Musorgski (1839 -1881) aparținea Grupului Celor Cinci (alături de Mili Balakirev, Cezar Antonovici Cui, Nikolai Rimski-Korsakov și Alexandr Porfirievici Borodin) cunoscuți ca inovatorii muzicii ruse. Creațiile sale au înscris muzica de operă rusă pe linia operei cu caracter național. Musorgski s-a folosit în creațiile sale de piesele lui Nikolai Gogol (“Căsătoria” și “Târgul din Sorocinsk”) și de tragedia lui Pușkin “Boris Godunov”, lucrare după care muzicianul a compus opera cu același nume.
Mussorgski a fost unul dintre marii originali ai muzicii. Tot ce a compus a fost conceput în termeni de ritmuri naturale, melodii și armonii ale muzicii populare slave. El s-a arătat în mod constant împotriva tradiției, perfecționându-și muzica pentru a face din ea, în cuvintele sale, „o reproducere artistică a vorbirii umane în cele mai fine nuanțe”.
Talentul natural al lui Mussorgski a fost evident de la început. Învățat inițial de mama sa, a devenit un pianist minune, debutând la nouă ani. Patru ani mai târziu, în 1852, s-a înscris la școala de cadet a Gărzii Imperiale și a compus polca Porte-en-seigne, o miniatură de pian surprinzător de veselă. În 1863, o lipsă de fonduri l-a obligat pe Mussorgski să se angajeze funcția de funcționar public. Deși plin de idei surprinzător de originale, piesele pe care le-a compus în timpul liber nu au avut adesea nicio logică muzicală și a abandonat multe opere din pură frustrare. Într-adevăr, dacă nu ar fi fost bunătatea și sprijinul de mai târziu al lui Rimsky-Korsakov, Mussorgski nu ar mai fi compus niciodată nimic. Mussorgski a început să compună șapte opere, cea mai importantă fiind și singura terminată, Boris Godunov, în 1874.
De-a lungul anilor 1870, Mussorgski a devenit din ce în ce mai predispus la crize epileptice, iar predilecția sa pentru alcool s-a transformat rapid într-o dependență deplină. Cea mai faimoasă lucrare a lui este fără îndolială Tablouri dintr-o expoziție. Se îndepărtează de convenție la aproape fiecare pas. În timp ce se plimbă prin galerie, oprindu-se la fiecare scenografie nouă sau acuarelă de către prietenul său Viktor Hartmann, „Promenada” se transformă; uneori ne stabilim pentru următoarea imagine, ocazional creând o schimbare uimitoare de atmosferă. Tablouri dintr-o expoziție este o suită de zece piese (plus una recurentă, Promenada), compusă pentru pian de Modest Musorgski în 1874. Suita este cea mai faimoasă lucrare de pian a lui Musorgski, cum vă spuneam, devenind o piesă de rezistența pentru virtuozii pianului. A devenit de asemenea cunoscută prin diverse orchestrații și aranjamente produse de alți muzicieni și compozitori, aranjamentul lui Maurice Ravel fiind cel mai des înregistrat și reprezentat in concert. Orchestrația lui Ravel, produsă în anul 1922, dovedește calitățile excepționale de colorist ale lui francezului. Orchestrația aceasta s-a dovedit cea mai populară atât în sălile de concert cât și în înregistrări.
Noi vom asculta la PIANOFORTE de miercuri (Radio Domeldo Live, ora 20) Tablouri dintr-o expoziție tocmai în versiunea lui Ravel, într-o interpretare fantastică: Leipzig Gewandhaus Orchestra, dirijată de Kurt Masur. Ediția de miercuri îl va avea ca invitat pe Conf. Univ. Dr. Oleg Garaz, lector la Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj. Emisiunea se redifuzează joia de la ora 10 și vinerea de la ora 12 la prânz.
Cristian Ivaneș