Giuseppe Verdi: I Lombardi
Sâmbătă, 22 februarie, ora 18.
Operă în două acte
Libret de Temistocle Solera după eposul omonim de Tommaso Grossi
Corul și orchestra Operei Maghiare din Cluj
Arvino: Lupu Sorin
Pagano/Eremita: Kovács István
Viclinda: Barabás Zsuzsa
Giselda: Balázs Borbála
Pirro: Gergely Arnold
Priore: Rétyi Zsombor
Acciano: Mányoki László
Oronte: Pataki Adorján
Sofia: Hary Judit
Scenografie: Gilles Gubelmann
Solo vioară: Barabás Sándor
Asistent scenografie: Venczel Attila
Asistent costume: Ledenják Andrea
Mișcare scenică: Jakab Melinda
Maestru de cor: Kulcsár Szabolcs
Concert-maestru: Barabás Sándor, Ferenczi Endre
Corepetitor: Horváth Zoltán, Nagy Gergő
Sufleur: Kondrát Bea
Regia tehnică: Szabó Vincze Beáta
Asistent regie: Béres László
Dirijor: Kulcsár Szabolcs
Regizor: Némedi Csaba
Verdi a compus Lombarzii la începutul anilor 40 ai secolului al 19-lea (premiera la Teatro alla Scala din Milano în 11 februarie 1842), iar Macbeth în 1847, când nordul și nord-estul peninsulei italiene erau încă sub dominație habsburgică, iar tenta risorgimentală, revoluționară și patriorică, era evidentă, cum fusese și la Nabucco (1842). Nu e de mirare că patrioții din nordul Italiei inventaseră un graffiti cu tâlc pe care îl scrijeleau pe ziduri, Viva Verdi!, care de fapt însemna Viva Vittorio EmmanueleII, Re d’Italia! Puţine sunt companiile de operă din România care îndrăznesc să abordeze titluri mai rar cântate, aşa că premierele naţionale sunt un lucru rar. În aceste condiţii, este absolut remarcabil că Opera Maghiară din Cluj a programat Lombarzii la întâia cruciadă, a patra operă verdiană, pentru prima oară în România, în 2019.
Vineri seara, Opera Maghiară din Cluj propune Lombarzii în versiunea sa originală din 1843, pentru că Giuseppe Verdi a revenit asupra partiturii la I Lombardi, modificând-o pentru Opera din Paris, unde va avea premiera în 1847, inclusiv cu titlul schimbat în Jérusalem.
Foto: Szabadi Péter și Biró István
Cristian Ivaneș