LORD OF THE RINGS, partea I, la Orchestral Soundtracks de joi, 15 iulie!

Cristian Mureșanu
Cristian Mureșanu

Joi, 15 iulie 2021, ora 20, Orchestral Soundtracks la Radio Domeldo Live – Există în istoria cinematografiei momente care generează noi direcţii de dezvoltare artistică. O poveste cu zâne şi elfi poate schimba totul…


S-au scris probabil sute sau mii de poveşti pentru copii, dar numai una singură a avut şansa de a deveni un best-seller, datorită faptului că a fost ecranizată. Stăpânul Inelelor a devenit o legendă care va dăinui generaţii întregi. În momentul prezentării sale, în data de 16 decembrie 2001, pe ecranele cinematografelor, Lord of the Rings va cuceri privirile sutelor de milioane de telespectatori, de la cei mici, până la cei mari. Întrebarea pe care doresc să v-o pun în aceste clipe, nu este câţi dintre dumneavoastră aţi văzut filmele, 6 până acum, din seria Stăpânul Inelelor, întrebarea pe care o adresez acum tuturor ascultătorilor este: câţi dintre dumneavoastră aţi ascultat muzica acestor filme? Ei bine, muzica acestor filme, la rândul ei a devenit o legendă pentru amatorii de soundtracks şi este nelipsită din colectiile acestora. La acea vreme, în anul 2001, aflam pentru prima dată de numele lui Howard Shore, al cărui talent a strălucit în cele mai uimitoare şi fascinante acorduri, compunând peste 20 ore de muzică, pentru prima parte a seriei, şi anume, Trilogia Stăpânul Inelelor. Compoziţia sa a deschis un nou drum pentru compozitorii tineri, care se străduiesc să urmeze paşii acestui mare maestru în sunete. Primul film, din cadrul trilogiei se numeşte Frăţia Inelului. Regizorul Peter Jackson consemna următoarele: “Am avut nevoie de noroc ca să realizăm această producţie cinematografică de proporţii, dar cel mai mare noroc pe care l-am avut, a fost prezenţa compozitorului Howard Shore, a cărui muzică a dat viaţă acestui film. Howard a reuşit să învăluie diversitatea extraordinară a lumii mitologice din Lord of the Rings, aducând la viaţă vechile culturi legate de elfi şi pitici, despre spiriduşi şi oameni, într-o strălucitoare simfonie de o incomensurabilă forţă şi frumuseţe. Prologul, care va deschide audiţia peste cîteva momente, compilează majoritatea temelor utilizate în cele aproape 4 ore de film, ilustrează povestea făuririi inelelor, după care sunt introduse pe rând personajele, şi spaţiul magic unde aproape totul este cu putinţă. Howard are o putere extraordinară de a capta esenţa emoţională a povestirii, o poveste despre prietenie, iubire şi sacrificiu, care formează miezul acestui film.” Muzica lui Howard Shore reflectă nu numai esenţa şi frumuseţea viziunii nuvelistului dar şi partea mai întunecată a acestei viziuni despre conflictul dintre forţele binelui şi răului. Trebuie menţionat faptul că nuvelistul John Ronald Reuel Tolkien a trăit între 1892-1973 şi a fost scriitor, poet, filolog şi profesor universitar, cunoscut cel mai bine prin cărţile fantastice clasice precum Hobbitul şi Stăpânul Inelelor… aşadar nuvele foarte vechi, dar care au renăscut după aproape un secol, prin ecranizările cinematografice. Stăpânul Inelelor a devenit o nouă cultură, un mit modern şi a generat noi direcţii în muzica de film. S-a investit enorm pentru fiecare detaliu şi au fost angajaţi peste 200 de muzicieni, dintre care 100 erau membrii orchestrei filarmonice londoneze, o orchestră extraordinară, 60 erau membri ai corului London Voices, la care s-a mai adăugat un cor de copii cu 30 voci pentru a reprezenta puritatea sufletească a lui Frodo şi Sam, cele două personaje principale ale filmului. Au fost inventate limbi şi alfabet pentru a crea ambientul ţinuturilor fantastice unde trăiau elfii. Interpreţii şi actorii au fost învăţaţi să pronunţe şi să cânte in acele limbi nevorbite nicăieri pe Pământ, dar inspirate din anumite dialecte celtice arhaice.

Ceea ce vă propun în continuare este o audiţie inedită. Oare cum aş putea prezenta cele mai bune secvenţe posibile din 17 ore de muzică, creată ulterior, variante reorchestrate, remixate, albumul original, ediţia de lux, ediţia de arhivă ? Mi-au fost necesare câteva luni de zile să compilez cele câteva sute de piese. Iar acestea nu includ concertele cu public, versiuni radiofonice, DVD-uri şi diverse alte bonusuri. Am selectat două grupaje având duratele de 91 respectiv 113 minute, ceea ce înseamnă peste 3 ore. Dar cum să rezolv problema celorlalte două coloane sonore, Cele două Turnuri şi Întoarcerea Regelui? Duratele celor mai formidabile secvenţe mixate sunt tot la câte 3 ore fiecare. Cea mai bună soluţie sunt mesajele pe care le puteţi scrie pe paginile de internet ale Radio Domeldo și Orchestral Soundtracks, existente pe Facebook.

Emisiunea se redifuzează vineri și sâmbătă de la 10 dimineața.

Cristian Mureșanu

Share

Comentarii

comentarii



Acest website conține cookie-uri. Utilizând acest site, vă dați acordul pentru folosirea cookie-urilor. mai mult

Ce înseamnă cookie?

Închide