.                            De curoși, cum sunteți, veți citi din nou titlul PREMIEREI de astăzi: "Ce ascultau la radio părinții nostri ( dar și copiii din preajma lor), în deceniul 6 al secolului trecut - 1951-1960!" Veți avea surprize și vă spun una: piese de atunci se cântă și azi, cu același succes. Da, sunt covers, cu alte "veșminte" audio. Cred că vă trece prin minte că alte emisiuni iși vor îndrepta reflectoarele și spre deceniile care au urmat. Da, primul sunt eu, dacă îmi dați voie! Așadar, emisiunea "Incursiuni de meloman" cu titlul de mai sus se transmite așa: în fiecare seară, între 1 si 4 aprilie 2025, la ora 20, și se reia a doua zi de la ora 10. O rugăminte: trimiteți știrea cât mai multor prieteni melomani! Inclusiv tinerilor melomani care impresionati, vor avea ce descoperi! Mulțumiri de la Sergiu Alex.
 

La Ediția specială de vineri, ora 21, Cristian Ivaneș vă prezintă în direct Vangelis – ROSETTA la Radio Domeldo Live!

La 15 ani de la ultima sa lansare, dacă nu luăm în considerare coloana sonoră a lui Alexander, Vangelis se întoarcea în 2016 cu o uimitoare operă space-new-age, Rosetta.

Cristian Ivaneș

La fel ca Mythodea, lansat cu 15 ani înainte, ideea lui Vangelis a fost realizarea unei coloane sonore pentru o misiune spațială, dar în timp ce precedenta găselniță nu a funcționat prea bine, deoarece era puțin prea pretențioasă și efectiv mai aproape de muzica neoclasică decât de orice altceva, de data asta compozitorul grec s-a revanșat cu album surprinzător.

Rosetta a fost o sondă lansată de Agenția Spațială Euroepeană (ESA) care a aterizat pe o cometă, „67P / Churyumov- Gerasimenko”. Își ia numele de la faimoasa „piatră Rosetta” care a permis traducerea scripturilor egiptene antice în greacă.

Acum, dacă puteți, și vă îndemn să încercați, imaginați-vă călătorind prin spațiu, în absența doar aparentă a mișcării, cu lumina stelelor care sparg constant întunericul și în tăcerea unei nave cosmice solitare. Cum credeți că ar trebui să fie o astfel de coloană sonoră? Ei bine, cam ca Rosetta. Vangelis alternează piese cu volum redus, grandiozitate orchestrală, tristețe, sunete electronice într-un amestec capabil să evoce toate senzațiile legate de călătoria spațială. Doar piesa de titlu face excepție. Aceleași sunete folosite pentru faimoasa lui„Alpha” (din Albedo 0.39, 1976) într-o tiradă format din acorduri minore, ca și cum ar fi unit „Alpha” menționat mai sus cu „Hymn” din albumul Opera Sauvage. Sună un pic a „material reciclat”, nu este absolut deloc o piesă proastă, dar am pus-o la un nivel ușor inferior față de restul albumului.

Acestea fiind spuse, tot restul este absolut excelent. „Philae’s Descent”, care urmează piesei de titlu, restabilește nivelul. Este, fără îndoială, sound-ul lui lui Vangelis din cea mai bună categorie. De acum, piesele se estompează una în cealaltă, urmând conceptul de parcă ar fi cu adevărat o coloană sonoră a misiunii.

VANGELIS

Undele grafice pătrate ale „Perihelion-ului”, care amintesc de perioada Virgin a Tangerine Dream, starea de spirit clasică a „Elegiei” care i-ar fi plăcut cu sigutanșă și lui Gustav Mahler, duc la închiderea excelentă a albumului, care are unele asemănări cu soundtrack-ul lui Hans Zimmer pentru filmul „Interstellar”.

Nu pot încheia decât asigurându-vă că Rosetta este fără nicio îndoială pentru cei cărora le place să fie pierduți în spațiu timp de aproximativ o oră…

După ora 21 vă așteptăm opiniile pe pagina de Facebook a radioului și la telefonul din emisie, 0775-235-295.

Emisiunea se redifuzează sâmbătă și duminică de la ora 12.

Cristian Ivaneș

Share

Comentarii

comentarii



Acest website conține cookie-uri. Utilizând acest site, vă dați acordul pentru folosirea cookie-urilor. mai mult

Ce înseamnă cookie?

Închide