Opera Națională Română Cluj, vineri, 21 februarie, ora 18:30
Don Giovanni, de Wolfgang Amadeus Mozart
Dirijor și Acompaniament recitative: David Crescenzi
Regia artistică: Beatrice Rancea (invitată)
Asistent regie artistică: Laura Vlădoiu (invitată)
Producător delegat: Mădălina Minculescu (invitată)
Distribuție:
Don Giovanni: Florin Estefan
Leporello: Cristian Hodrea
Donna Anna: Veronica Anușca (invitată)
Donna Elvira: Ștefania Barz
Don Ottavio: Andrei Manea
Zerlina: Oana-Maria Trîmbițaș
Masetto: Sebastian Balaj
Comandorul: Corneliu Huțanu
Orchestra, Corul și Ansamblul de Balet ale Operei Naționale Române Cluj-Napoca
Preluare regie artistică: Mihaela Sandu
Dirijor cor: Corneliu Felecan
Regie scenă culise: Cristina Albu
Încă de la premiera operei, care a avut loc în 29 octombrie 1787 la Estates Theatre din Praga, fiecare generație de creatori și filosofi a încercat să răspundă la întrebarea enigmatică: „Cine este Don Giovanni?”. Primele cuvinte pe care le rostește pesonajul în operă sunt: „Nu vei afla niciodată cine sunt!”. Povestea sa este asociată cu viața unor seducători celebri consemnați în istorie, precum Don Juan sau Giacomo Casanova, cel din urmă, întrebat fiind dacă a văzut opera, a răspuns: „Dacă am văzut-o? Practic, am trăit-o!”. Secolul al XIX-lea a fost fascinat în mod obsesiv de povestea acestui antierou. Pentru E.T.A Hoffmann – scriitorul care și-a ales al treilea prenume, „Amadeus”, din admirație pentru Mozart – cât și pentru alți contemporani ai săi, Don Giovanni a reprezentat arhetipul artistului romantic – o ființă creativă, eliberată de legile societății, loială propriei voințe.
Titlul complet al operei este Don Giovanni, ossia Il Dissoluto Punito – Don Giovanni, sau desfrânatul pedepsit. Da Ponte i-a oferit subtitlul de dramma giocoso – un oximoron ce descrie o îmbinare curioasă între operă comică și un substrat sumbru, tragic, cu elemente ale supranaturalului, fiind a doua lucrare din trilogia Mozart-Da Ponte, precedată de Nunta lui Figaro și Cosi fan tutte. Uvertura lucrării captează spiritul operei, temele discursului muzical fiind ilustrative pentru caracterul sfidător al lui Don Giovanni. Desfășurarea acțiunii operei are loc în Spania, unde Don Giovanni, un libertin pe care nu îl influențează impactul nenumăratelor sale flirturi, este întotdeauna în căutarea unei noi cuceriri amoroase. Își urmează agenda proprie, sfidează și atrage, în acest fel, asupra sa, un blestem pe care îl ia în derâdere constant. Deși sunt conturate ca personaje independente, autonome, celelalte roluri gravitează toate în jurul lui Don Giovanni.
Tyler Simpson (Leporello), Castleton Festival, 2014
Unii spun că Don Giovanni este cea mai frumoasă operă scrisă vreodată. Mozart a lăsat scris că lui „i se dictează în cap” muzica. Astăzi savanții spun că în anumite stări modificate de conștiință, omul se cuplează la Câmpul Informațional Universal și … așa apare creația. Și Leonardo da Vinci afirma același lucru dar și Cehov, Tesla sau Ceaikovski. Mai multe vom vedea și asculta vineri seara.
Foto: Nicu Cherciu
Cristian Ivaneș