Premieră MACBETH la Opera Națională Română din Cluj

Cristian Ivaneș

MACBETH – Giuseppe Verdi

Dirijor: David Crescenzi
Regia artistică, mișcare scenică, design lumini: Rareș Trifan
Scenograf: Valentin Codoiu
Regie scenă culise: Cristina Albu, Alina Simona Nistor

Distribuție:

Macbeth: Sebastian Cătană (invitat)
Lady Macbeth: Ana Lucrecia García (invitată)
Banco: Corneliu Huțanu
Macduff: Hector Lopez
Malcolm: Eusebiu Huțan
Dama de companie: Ștefania Barz
Doctorul: Petru Burcă
Asasinul, Spiritul I: Sebastian Balaj
Mesagerul: Samuel Barani
Fleanzio: Alex Petrean
Spiritul II: David Ciceu-Cuc
Spiritul III: Georgia Mogoșan
Duncan: Marius Toda

Orchestra și Corul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca

Maestru de cor: Emil Maxim
Dirijor cor: Corneliu Felecan
Traducerea libretului: Adela Bihari
Pregătirea muzicală: Adela Bihari, Lucian Dușa, Ovidiu Moldovan, Ioana Grünner, Lelia Serafinceanu
Sufleori: Monica Denițiu, Liana Oltean
Pregătirea muzicală a Spiritelor II, III: Anca Mona Mariaș


Duminică seara, Opera Națională Română din Cluj a prezentat mult așteptata premieră a operei verdiene Macbeth, prima dintre cele trei opere ale lui Giuseppe Verdi având la bază piesele de teatru ale lui Shakespeare (celelalte fiind Otello și Falstaff). Verdi a compus Macbeth în 1847, când nordul și nord-estul peninsulei italiene erau încă sub dominație habsburgică, iar tenta risorgimentală, revoluționară și patriorică, era evidentă, cum fusese și la Nabucco (1842). Nu e de mirare că patrioții din nordul Italiei inventaseră un graffiti cu tâlc pe care îl scrijeleau pe ziduri, Viva Verdi!, care de fapt însemna Viva Vittorio EmmanueleII, Re d’Italia!

Revenind la premiera de duminică, aceasta a încercat o abordare mai modernă, regia folosind inclusiv un cărucior telecomandat, care, prin disfuncționalitățile apărute pe scenă, cred că a dat palpitații serioase tehnicienilor din culise. Lady Macbeth a fost soprana venezueleană Ana Lucrecia García, o artistă altminteri talentată, dar care în actul I a fost covârșită de rol, acest lucru repercutându-se în voce, ea întrând în firescul așteptat doar din actul al doilea. Spectacolul a fost salvat însă  de performanța cu totul încântătoate a baritonului Sebastian Cătană, care a făcut un Macbeth convingător și solid, interpretat cu dezinvoltura artistului perfect stăpân pe rol, ba mai mult, inspirând încredere și celorlalți colegi de scenă.

 

Sebastian Cătană și Ana Lucrecia García

Ca la aprope fiecare spectacol al ONR Cluj, nu pot să nu remarc corul, rotund, puternic și precis, orchestra exactă și pe maestrul David Crescenzi, unul din foarte puținii dirijori întâlniți de mine care nu au nevoie de partitură.

Foto/video: Radio Domeldo – ascultă cu inima!

Cristian Ivaneș

 

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppLinkedInPartajează

Comentarii

Acest website conține cookie-uri. Utilizând acest site, vă dați acordul pentru folosirea cookie-urilor. mai mult

Ce înseamnă cookie?

Închide