Conan Barbarul la Orchestral Soundtracks, joi, 17 iunie, ora 20, Radio Domeldo Live

Cristian Mureșanu
Cristian Mureșanu

Îmi aduc aminte de acele vremuri când, în perioada anilor 80-90 mergeam la acele vizionări de filme clandestine, în apartamentele unor necunoscuţi, dar care aveau, de fiecare dată, cele mai noi filme, la care auzeam vocea traducătoarei Irina Nistor, o traducere foarte bună, dar cu o voce despre care nu aş dori să comentez. Intram vreo 20-25 de persoane într-o cameră de apartament de bloc şi ne înghesuiam în cel mai bun unghi posibil, faţă de care să mai putem vedea ecranul unui televizor color. Desigur, cei din generaţia anilor 90 nu aveţi nici cea mai mică idee despre vremurile de dinainte, dar cred că povestea mea o să vi se pară foarte ciudată.

Undeva în perioada anilor 1982-1983 am apucat să văd un film a cărui muzică a avut un impact formidabil asupra mea. Cred că la acea vreme era pentru prima dată când îl vedeam pe actorul Arnold Schwarzenneger interpretând rolul războinicului Conan din Conan Barbarul. Deşi condiţiile de vizionare făceau aproape imposibilă audierea sunetului original, având în vedere dublajul în limba română, cumva anume, acest film, regizat de John Millius, era aproape cufundat în muzică aşa că am putut auzi câte ceva.

Din 1982 până în 1990 abia reuşisem să înregistrez cam 200 de benzi de magnetofon, aşa că experienţa mea de audiofil era limitată. În august 1989 încep munca dificilă şi extenuantă să îmi construiesc o instalaţie de recepţie TV satelit, iar în primele zile din ianuarie 1990, era deja funcţională. La doar câteva zile de la această reuşită, am avut ocazia nesperată, să revăd filmul Conan Barbarul, dublat în limba germană, dar cu o calitate impecabilă a sunetului. Savuram atunci cu cele mai mari emoţii, muzica eroică a acestui film, care, alături de cea din Bicentennial Man, a devenit cea de-a doua medicaţie sonoră periodică, de care aveam nevoie, ocazional, cam de două ori pe săptămână. Odată cu sfârşitul erei analogice a LP-urilor, am comandat compact discul original de la un magazin specializat şi am fost impresionat să văd la insertul în player, 69 de minute… o asemenea durată era de neconceput la un disc de vinyl. Ca şi în cazul muzicii din Bicentennial Man, fanii au păreri negative despre Conan The Barbarian, compusă de Basil Poledouris, din aceleaşi considerente, şi anume, genul aventură SF, creat de Millius, nu era gustat de publicul anilor 80, nici al anilor 90… de abia în 2011, se revine cu un remake modern, un Conan al secolului 21, dar pe care nu am putut să îl gust eu şi nici muzica sa. Şi de această dată, voi încerca să evidenţiez calităţile terapeutice şi valoarea muzicală inestimabilă a coloanei sonore Conan The Barbarian, datată 1982, compozitor şi aranjor Basil Poledouris. În primul rând voi evidenţia impactul terapeutic de modelare şi modulare emoţională pe care îl produce audiţia integrală. Secvenţele bogat orchestrate, care se remarcă după un scurt prolog de câteva secunde, vor deschide întreaga măreţie muzicală ce rezultă din tema principală, numită “Anvil of Chrom”.

Un lucru excepţional, pe care l-am remarcat la conţinutul discului original, a fost nu doar ordonarea pieselor, ci faptul că au fost concepute în aşa fel încât să existe alternanţe între pasajele bogat orchestrate, care vă vor amplifica starea de curaj şi încredere, cu pasajele mai lente, relaxante, uneori uşor meditative, care vor avea ca scop, integrarea treptată a stării de curaj, şi asimilarea ei în etape. Audiţia va continua apoi cu alte pasaje bogat orchestrate, care vă vor amplifica starea de eroism, curaj şi încredere, la o nouă treaptă, după care urmează din nou o etapă de asimilare, atenţie, şi reflectare. Aceasta este prima şi cea mai importantă calitate a muzicii din filmul Conan Barbarul.

Vom asculta secvenţe excepţionale, formate din piesele originale ale compact discului, versiunea extinsă, apărută în anul 2010, reinterpretare a Orchestrei filarmonice din Praga, acea orchestră formidabilă, care concurează cu London Symphony şi altele de acelaşi calibru.

Vă aştept deci joi, 17 iunie, de la ora 20, online la Radio Domeldo Live emisiunea ORCHESTRAL SOUNDTRACKS (singurul program de muzică de film din România), în reluare vineri şi sâmbătă de la ora 10.

Cristian Mureşanu

Share

Comentarii

comentarii



Acest website conține cookie-uri. Utilizând acest site, vă dați acordul pentru folosirea cookie-urilor. mai mult

Ce înseamnă cookie?

Închide