Carmina Burana la Zilele Clujului

Când Carl Orff compunea muzica pentru Carmina Burana, adică 24  din cele 254 de poezii şi texte dramatice din secolele XI, XII şi XIII  găsite în 1803 în mănăstirea benedictină Benediktbeuern, nu avea habar că lucrarea sa va avea succesul pe care îl are de atunci. De fapt, hai să fim oneşti. Succesul comercial al Carminei Burana este mare şi real, dar exclusiv pentru O Fortuna, partea de doar 2 minute şi jumătate cu care se deschide şi se închide această cantata.

Premiera avu loc la Frankfurt în 8 iunie 1937, cu titlul stufos Carmina Burana: Cantiones Profanae Cantoribus Et Choris Cantandae Comitantibus Instrumentis Atque Imaginibus Magicis (Cântece din Beuern: Cântece seculare pentru cântăreţi şi coruri, cântate împreună cu instrumente şi imagini magice). Succesul fu enorm, astfel încăt Orff declară: ” Tot ce am scris şi publicat până acum poate fi aruncat la coş. Carmina Burana deschide şirul operelor mele.” Niciuna, însă, nu s-a mai apropiat de succesul ei. Naziştii germani şi fasciştii italiei au uzat şi abuzat de Carmina Burana pentru scopurile lor ideologice, iar atituinea lui Orff este încă subiect de aprinsă dezbatere.

Una din cele mai bune interpretări, dacă nu cea mai bună, este cea a Chor und Orchester der Deutschen Oper Berlin (West), 1967, solişti Gundula Janowitz, Dietrich Fischer-Dieskau şi Gerhard Stolze. Concertul a avut loc în prezenţa lui Orff.

Video: YouTube

La Zilele Clujului, publicul prezent în număr mare în Piaţa Unirii a putut urmări o interpretare solidă a Orchestrei Filarmonicii Transilvania, dirijată de David Crescenzi, avându-i ca solişti pe Cristina Păsăroiu, Ştefan von Korch şi Florin Estefan, cu participarea Baletului Operei Naţionale Române din Cluj şi a corului Filarmonicii Transilvania.

Video: Cristian Ivaneş

Cristian Ivaneş

 

 

 

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppLinkedInPartajează

Comentarii

Acest website conține cookie-uri. Utilizând acest site, vă dați acordul pentru folosirea cookie-urilor. mai mult

Ce înseamnă cookie?

Închide