Umbrelele din Cluj şi Buenos Aires

ArgEnTango – un proiect unic în România, şi-a început miercuri seara la Cluj turneul naţional „Piazzola, o poveste autentică„. Este important, fiindcă astfel publicul din România este expus unui gen exotic şi îndepărtat: tango nuevo. Colegiul Academic i-a găzduit pe Analia Selis (voce), Mariano Castro (pian) și Omar Massa (bandoneon), cărora li s-au alăturat doi muzicieni români de imensă valoare, Răzvan Suma (violoncel) și Rafael Butaru (vioară).

Pentru acest turneu, binecunoscuta cântăreaţă Analia Selis (soţia lui Suma) abordează un nou stil de interpretare, pe care l-a deprins în urma unei călătorii la Buenos Aires unde a cunoscut-o pe Amelita Baltar, cea care a fost iubita şi cântăreaţa favorită a lui Astor Piazzolla, fiind cunoscută sub numele de „Vocea lui Piazzolla”. Acesta intenţiona să se dedice muzicii clasice, făcând o călătorie în Franța cu o bursă a Conservatorului din Paris. Cunoscutul muzicolog și pedagog Nadia Boulanger îl convinge să-și dezvolte capacitățile muzicale pornind de la ceea ce era adevărata sa chemare artistică, bandoneonul, implicit muzica de tango, şi să se întoarcă în Argentina. Acolo, în anii 50-60, muzicienii de tango tradiţional îl considerau „ucigaşul tangoului”, considerând compoziţiile sale o blasfemie pentru acest gen. Piazzolla răspunde cu o nouă definiţie: este muzica de acum din Buenos Aires.

Da, este adevărat, eu sunt duşmanul tangoului; dar al tangoului aşa cum îl înţeleg ei. Ei încă mai cred în acel tango tradițional, eu nu. Dacă totul se schimbă, de ce să nu schimbăm şi muzica din Buenos Aires? Suntem mai mulţi cei care vrem să schimbăm tangoul, dar aceşti „domni” care mă atacă nu înteleg şi nu vor întelege niciodată acest lucru. Eu voi merge mai departe, chiar dacă ei nu vor” – Astor Piazzolla

Indiscutabil, Astor Piazzolla a revoluționat muzica de tango, creând ceea ce s-a numit „tango nuevo” , replică a tradiționalului tango argentinian. Pentru iubitorii de tango clasic poate fi chiar chinuitor, noul gen surprinzând mai ales prin sunete disonante şi ciudăţenii armonice. Dar a prins. Chiar şi peste multe decenii, la Cluj, unde, pe o ploaie ce părea de toamnă târzie, publicul a venit să o asculte pe Analia Selis, reinventată, orientată spre muzica tradiţională a ţării sala natale, Argentina.

Video-Foto: Radio Domeldo

<
>

Cristian Ivaneş

 

 

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppLinkedInPartajează

Comentarii

Acest website conține cookie-uri. Utilizând acest site, vă dați acordul pentru folosirea cookie-urilor. mai mult

Ce înseamnă cookie?

Închide