Tomescu şi Stradivarius la Cluj. Violonist excepţional, program neinspirat

cover picture USA N-au trecut nici trei ore de la încheierea concertului lui Alexandru Tomescu pe Stradivarius Elder Voicu la Cluj, în Catedrala Sf. Mihail plină ochi. Cauza turneului Stradivarius 2016 este una nobilă. Din donaţiile publicului prezent la concertele Turneului Internaţional Stradivarius 2015 s-au strâns peste 4,000 de euro, banii fiind folosiţi în prezent pentru restaurarea casei lui George Enescu din Mihăileni. Astfel, Fundația Culturală Remember Enescu și Pro Patrimonio propun reabilitarea casei Enescu și crearea Academiei de Muzica si Arte Vizuale „George Enescu”, un centru de excelență în studiul muzicii clasice și al artelor vizuale. Casa Enescu împreună cu casa învecinată, cunoscută cu numele de Casa Luchian, vor deveni locul în care tineri talentați, la începutul drumului vor avea contact cu mari muzicieni, artiști și arhitecți. Proiectul va avea în vedere comunitatea locală, implicând copiii din zonă şi oferindu-le şansa la educaţie de calitate şi un mediu cultural aproape de casele lor.

 

Dincolo de scopul lăudabil, programul (acelaşi la toate concertele) a surprins prin includerea Sonatei pentru vioară solo, Sz 117, de Béla Bartók (1881 – 1945), o lucrare grea şi greoaie, atât pentru violonist, cât mai ales pentru public, pe care Tomescu s-a ambiţionat probabil s-o cânte pentru prima dată în România. O lucrare atonală, plină de stridenţe şi dizarmonii, ce a cauzat ridicări din sprâncene multora din auditoriu, care probabil ar fi aşteptat o piesă de deschidere mai lină.

Mai sus: Tomescu interpretând Sonata pentru vioară solo op. 115 de Serghei Prokofiev

Imagini, interviu şi video: Cristian Ivaneş/Radio Domeldo

Lucrurile s-au îndreptat însă prin Sonata pentru vioară solo op. 115 de Serghei Prokofiev (1891 – 1953), interpretată absolut magistral de Tomescu, făcând vioara Stradivarius să vibreze cald, alături de sufletul său, a cărui sensibilitate delicată i se poate citi pe chip. Sunetul unei astfel de viori nu poate fi descris în cuvinte, oricât de măiastre. El însă se poate împleti fericit cu arta nisipului, proces prin care artistul creează o serie de imagini folosindu-se de nisip. Combinate, acestea construiesc o poveste și permit publicului să urmărească în direct actul creator al artistului. Cea care reușește să impresioneze prin această tehnică, încă de la Românii au Talent, unde a ajuns în finală, este Ana Munteanu. Deși consideră pictura ocupația principală, între timp a devenit pasionată de Sand Art, prin care reușește să expună în mișcare imaginile și gândurile, menținând, în același timp, toate principiile tradiționale de desen, compoziția și tonalitatea. În acestea nu există culoare, doar ton, pată și linie, iar din acestea trebuie să modeleze povestea.

Stradivarius şi nisip modelat în direct. O combinaţie unică, de o gingăşie poetică uluitoare.

Cristian IVANEŞ

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppLinkedInPartajează

Comentarii

Acest website conține cookie-uri. Utilizând acest site, vă dați acordul pentru folosirea cookie-urilor. mai mult

Ce înseamnă cookie?

Închide