Johann Sebastian Bach şi muzica uşoară. De unde până unde?

Tekla Majoritatea legilor care guvernează muzica derivă din creația componistică a lui Johann Sebastian Bach. Putem spune că el a inventat gramatica, matematica, arhitectura muzicii universale. Deși în trecutul mai recent J. S. Bach a primit porecla „Dumnezeul muzicii”, el a fost uitat de generațiile care l-au urmat. Cine știe cum ar fi evoluat istoria muzicii dacă Felix Mendelssohn-Bartholdy nu ar fi redescoperit universul bachian în secolul al 19-lea. Cu siguranță nu ar exista industria muzicii ușoare care stă la baza divertismentului contemporan. Partiturile care conțin bogăția aceasta muzicală au zăcut uitate un secol întreg în poduri sau alte locații neadecvate.

J. S. Bach (21 martie 1685, Eisenach – 28 iulie 1750, Leipzig) este creația celei mai mari dinastii de muzicieni profesioniști din întreaga istorie a muzicii europene (se cunosc aproape 80 de muzicieni cu numele de Bach). Acest fapt a jucat un rol esenţial în personalitatea muzicală cu adevărat unică a lui Johann Sebastian. Forța cea mai puternică care a format sufletul și muzica lui Bach a fost credința sa adâncă în Dumnezeu. Majoritatea pieselor pentru instrumente solo pot fi percepute ca o rugăciune intimă. Este foarte benefic şi chiar pentru un interpret să-și înceapă ziua de exercițiu muzical cu o piesă de Bach, face parte fără doar și poate din igiena mentală.

Fiind un om modest, Bach spunea adesea: „Ceea ce am reușit eu să fac prin muncă și sârguință ar reuși și altcineva care are un strop de talent și de îndemânare.” Această afirmație ne așează un zâmbet pe buze, fiindcă absolut nimeni nu s-a comparat de atunci cu Bach prin forța creatoare de muzică.

Bach a trăit o viață de pelerin. A îndeplinit roluri prestigioase în mai multe orașe, plecând mai departe când se oferea un orizont și mai bogat muzical. Pe vremea funcției sale de organist la Arnstadt și-a luat o lună întreagă concediu cu scopul de a călători sute de kilometri (o mare parte pe jos) pentru a-l asculta pe Buxtehude, compozitor care a avut o influență puternică asupra gândirii sale muzicale și componistice. Acest fapt a generat conflicte puternice la Arnstadt, care l-au determinat să-și caute mai departe rădăcinile în alte orașe. Temperamentul volatil al compozitorului a făcut situația şi mai grea…După Arnstadt, următoarea oprire a fost Weimar, dar nu pentru mult timp.

Despărțirea a fost iar neplăcută: a stat o lună în închisoarea ducelui, deoarece muzica îl chema mai departe la Kötchen. Următoarea și ultima stație a fost Leipzig. Anii petrecuți la biserica luterană Sf. Tomas au fost o provocare unică: în prima perioadă a compus câte o cantată pentru fiecare duminică, rezultând peste de 200 de lucrări vocal-simfonice. O cantată durează în medie 30 de minute, dar multe dintre aceste piese depășesc chiar și o oră.

Demeter Vincze Tekla

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppLinkedInPartajează

Comentarii

Acest website conține cookie-uri. Utilizând acest site, vă dați acordul pentru folosirea cookie-urilor. mai mult

Ce înseamnă cookie?

Închide